DidactTool

Als je het TPACK spel speelt, weet je hoe je onderwijsinhoud, didactiek en technologie zo kunt vervlechten dat er prachtig onderwijs ontstaat. JaapJan Vroom, verbonden aan het Deltion College in Zwolle (NL) bracht de beperkingen van het TPACK spel in beeld.

  1. Het spel houdt geen rekening met de eisen waaraan onderwijstijd moet voldoen om gecombineerd onderwijs genoemd te mogen worden.
  2. Ook houdt het originele TPACK spel geen rekening met de soort leerdoelen die je stelt. Overbrengen van feitelijke kennis heeft andere ICT-middelen nodig dan het oefenen van vaardigheden
  3. Tenslotte: is TPACK erg tool-gericht. We richten ons liever naar het ontwerpen van onderwijs op categorieën leermiddelen.

Daarom heeft JaapJan de DidactTool ontworpen. Hiermee ontwerp je met dezelfde stappen als TPACK onderwijs, maar maak je wat meer keuzes.

didacttool1

  1. Kies de content en bepaal welk soort leerdoel je gaat ontwerpen
  2. Kies een didactische werkvorm. Tevens bepaal je de volgende variabelen:
    • Op school of buiten school (bv thuis)
    • Begeleid je synchroon of asynchroon?
    • Wordt de feedback persoonlijk gegeven of door software gegenereerd?
    • Wat is de doelgroep? Individu, normale groep of grote groep(en)
  3. Kies een categorie en eventueel een middel.

Je kan Toll-shops aanvragen waarbij we aan de slag gaan met de DidactTool.  Tevens kan je de DidactTool ook aanschaffen via Toll-net (kostprijs 50 euro).

Facebooktwittergoogle_plusredditlinkedinmail