fbpx

Inhoud Toll-communities

Ontwerpen van een e-les

In deze module staan de analyse en het ontwerp van je e-les centraal. Met de opdrachten in deze module leggen we de koppeling tussen de theorie en jouw eigen klaspraktijk.

De 1e stappen bij het ontwikkelen van e-materiaal met Xerte

Rode draad door deze module is het maken van een eigen Xerte-module, een praktijkopdracht.
Deze praktijkopdracht bestaat uit het invullen van een projectkaart en het aan de hand daarvan opbouwen van een testmodule.

  •  Je kent de basiskenmerken van een online module die gemaakt is met Xerte.
  •  Je kunt drie op tekst gebaseerde Xerte-pagina’s te maken.
  •  Je kunt twee op audio gebaseerde Xerte-pagina’s te maken.
  •  Je kunt drie interactieve Xerte-pagina’s te maken.
  •  Je kunt de basisinstellingen van een Xerte-module aanpassen.
  •  Je kunt de pagina instellingen van een Xerte-module aanpassen.
  •  Je hebt kennis van hoe je een online module zo attractief mogelijk kunt maken.

Op weg naar een interactieve module met Xerte

Deze module heeft, in tegenstelling tot module 1, de didactiek als uitgangspunt.

  •  Je leert leerdoelgericht te ontwerpen. Dat doe je aan de hand van de methodiek van mentaal handelen.
  •  Je kunt jouw module opbouwen in een deel oriëntatie, een deel verwerven en een deel herhaling.
  •  Je weet welke Xerte-pagina’s er passen bij de werkvormen voorkennis activeren, kennis verwerven, oefenen, kennischeck en verwerken van kennis.

Gevorderde module

Module 3 is het ‘gevorderde’ deel van deze cursus. We gaan er hier van uit dat je de basisfuncties van Xerte onder de knie hebt en weet hoe je een module didactisch gezien in elkaar zet.

In deze module zullen we nog kunnen kijken naar de spelletjes, de beslisboom, de menuconnector, de MC-connector en enkele publicatiemogelijkheden

  •  Je weet hoe je de paginawoordzoeker in moet vullen.
  •  Je weet hoe je een grafisch menu maakt met de menuconnector.
  •  Je weet hoe je kunt anticiperen op antwoorden van deelnemers door de MC-connector te gebruiken.
  •  Je weet hoe je een scormversie van jouw module kunt maken.
  •  Je weet hoe je een beslisboom maakt.
Facebooktwitterredditlinkedinmail